item1a1
Heyrmanexporechts
Heyrmanexpomidden

Voor deze bracht collega Alain Dewassège de volgende vier kunstenaars samen in één tentoonstelling:

 

Jacques Brissot (1928), die woont en werkt in Parijs, wijdt zich hoofdzakelijk aan collages, met een ontregelend effect. Die bestaan niet alleen uit erotische composities, maar ook uit een herinterpretatie van de werken van de grote meesters van de schilderkunst; denken we hierbij maar aan Bosch, Brueghel, Patinir, et cetera. Op die manier heeft hij gedurende de loop der jaren onder andere een herlezing bedacht van het geheel van werken die te zien zijn in de zaal van het Prado te Madrid, gewijd aan de Vlaamse schilderkunst, of van Pieter Brueghels Dulle Griet.

 

Hiervoor hanteert hij twee verschillende soorten technieken. Voor zijn oudste collages maakt hij gebruik van foto’s uit verschillende tijdschriften, die hij thematisch klasseert, uitknipt en op houten panelen plakt. Vervolgens bewerkt hij die met verf, en polijst hij het geheel met hars zodat de materie van de collage verdwijnt en het originele tableau en diens formaat zoveel als mogelijk benaderd worden. Voor zijn recentste collages bedient hij zich van de nieuwe technologieën: hij scant de beelden uit de magazines in, herwerkt ze aan de hand van de computer en drukt ze met een inktjetprinter af.

Jacques Brissot Le Prado à
brissotcomunion
VAN 29 JUNI 2013 T/M
Brissot10600x427
summerexpo
Jacques Brissot Retables
VAN 28 JUNI 2015 TOT

Twee jaar geleden toonde Jacques Brissot in de kapelruimte van Galerie De Zwarte Panter een geheel van collages waarvoor de kunstenaar zich liet inspireren door de zogenoemde zaal van de Vlaamse Primitieven zoals we die in het Prado in Madrid vinden. Bij zijn tweede deelname in de Zwarte Panter toont Jacques Brissot zijn Retables. De Franse kunstenaar verzamelde gedurende meerdere jaren grote hoeveelheden kleine plastic figuurtjes en speelgoedvoorwerpen. Hiermee maakte hij grote retabels volgens dezelfde werkwijze als destijds de kunstenaars en ambachtslui voor de grote kerken en kathedralen. In zijn retabels werkt Brissot zowel twee- als driedimensionaal. Zijn basistechnieken (collage en schilderen) zijn tweedimensionaal, voor de derde dimensie maakt hij gebruik van plastic voorwerpen in miniatuur.

 

Zoals de oude retabels bevatten de werken van Brissot talloze verwijzingen naar de actualiteit van de tijd waarin ze werden gemaakt. En net als de oude retabels bevatten de werken van Brissot heel wat personages en situaties waaruit zijn visie op de wereld en zijn tijd blijkt.

 

Brissot liet zich niet enkel inspireren door oude retabels, hij maakte ook een nieuwe versie in twee en drie dimensies van enkele beroemde schilderijen als de Tuin der lusten van Hiëronymus Bosch, een werk waarvan hij in de loop van zijn carrière al meerdere varianten maakte. Aanvullend bij de retabels ontdekt de bezoeker een aantal Dozen, een soort allegorische portretten van Roland Topor, Woody Allen of Edward en Nancy Kienholz. Een soort portretboxen met geïntegreerde geluiden en licht, en steeds een vleugje humor.

Brissotwagentje