Met de tentoonstelling Quatre-mains brengt Kamagurka (1956, Nieuwpoort) niet alleen zijn eigen recente werk, maar toont hij eveneens werk dat hij samen heeft gemaakt met zes kunstenaars uit verschillende generaties en stijlen.

 

Een hoofdkenmerk in het werk van David Bade (1970, Willemstad) is het organische tot stand komen van zijn objecten. Aangezien dat vervaardigingsproces deel uitmaakt van het kunstwerk, is wat er daarna met het kunstwerk gebeurt, bij Bade van ondergeschikt belang. Zijn werk kent vaak een sociaal en maatschappelijk betrokken aspect. ‘Ik heb het werk van David Bade voor het eerst gezien wanneer ik in 2002 in het Stedelijk Museum in Amsterdam mijn schilderijenreeks “Tour de Trance” exposeerde. David zat in een aparte ruimte te tekenen op grote vellen papier. Als tekenaar, schilder en ruimtelijk kunstenaar werkt hij heel impulsief en toch heel doordacht. Hij werkt vaak met schreeuwlelijke fluokleuren. Die kleuren geven zijn tekenstijl een heel eigen karakter’, aldus Kamagurka. En verder:

 

Fred Bervoets (1942, Burcht) noemt zichzelf een prentenmaker pur sang. Zijn werk getuigt van een geslaagde combinatie tussen spontaniteit, snelheid en vakmanschap. Het ziet er ruw uit, maar het is heel afgemeten en goed geconstrueerd. In mijn ogen is hij een hedendaagse James Ensor; ook fysiek lijkt hij op hem.’

 

De schilderijen van René Daniels ((1950, Eindhoven) zitten vol kunsthistorische verwijzingen, dubbelzinnigheden, ironische commentaar met woordspelingen in zijn titels zoals Palais-des-Beaux aards (ook wel geschreven als ‘Boos-aards’). ‘Zijn eerste schilderijen die ik zag deden me meteen denken aan de “Période Vache” van René Magritte. Ik was er direct zot van. Toen ik bij hem op zijn computer zat te kijken naar zijn oudere werken, zag ik een portret van mezelf passeren. Het plaatje was compleet. We zijn generatiegenoten.’

 

De multimediakunstenaar Stephen Tunney (1959, New York), alias Dogbowl, beschouwt zijn ware artistieke ontwikkeling als een route die je tegelijk met verschillende voertuigen kunt berijden. Hij combineert dan ook feilloos beeldende kunst met het componeren en met het schrijven. Hij is een van Kamagurka’s favoriete singersongwriters die hij al ‘zappend’ heeft ontdekt: ‘Hij trad op in een tv show en zong zijn teksten in heel slecht Frans. “Wat is dat?” vroeg ik me nieuwsgierig af en toen bleek dat hij zijn lyrics liet vertalen door een vertaalprogramma op zijn computer en ze consequent zo uitvoerde, Op het internet zocht ik naar meer informatie over hem en stootte op zijn tekeningen en schilderijen die een interessante aanvulling geven op zijn werk.’

 

Door middel van isolatie van objecten of het ‘ingelijst’ laten zien van plaatsen uit de dagelijkse ervaringswereld toont Jeroen Henneman (Haarlem, 1942) de absurditeit of de melancholie van eenvoudige gebeurtenissen. ‘Jeroen Henneman houdt zich op in diverse grensgebieden tussen tekeningen, schilderijen, sculpturen, grafiek en fotografie. Hij maakt ook installaties. Hij is iemand die van optische humor houdt.’

 

Werner Mannaers (1954, Schoten) schildert zoals een schrijver een dagboek bijhoudt. Zijn werk sluit heel nauw aan op zijn persoonlijke leven. Soms schildert hij met aangelengde koffie of plakt hij ostentatief foto’s of ander materiaal op zijn doek. Zijn werk is zeer gelaagd.’

 

En tot slot is er ook werk dat Kamagurka samen met Muzo (1960, Rennes) heeft gemaakt: ‘Muzo is een oude bekende van me: dertig jaar geleden werkten we samen voor het blad Hara-Kiri en we hebben ook samen strips getekend voor Hunio. Hij is opgegroeid met en beïnvloed door dezelfde tekenaars waarmee ook ik groot ben geworden. Zoiets schept een stevige band.’

 

Zowat alles kan dienen als inspiratie voor het veelzijdige en multidisciplinaire oeuvre van Kamagurka (1956, Nieuwpoort): zowel klassieke als hedendaagse schilderijen, maar ook iconen uit de popcultuur, de gebeurtenissen in de wereld, de maatschappij en haar condition humaine, dakramen, een spiegelei of eigen vroeger werk. Een idee voor een schilderij groeit vaak uit tot een hele reeks van kunstwerken, waarbij hij alle grenzen en mogelijkheden van dat oorspronkelijke idee verkent en aftast in zijn telkens weer zo typische, absurdistische Kamagurka-toets. Zo bedacht hij bijvoorbeeld de nieuwe kunstvorm Accidentalisme, waarbij hij imaginaire portretten maakt en later op zoek gaat naar de levende geportretteerde. Andere bekende series zijn de Spiegeleischilderijen en de Lazy-Landscapes. In 2011 maakte hij tijdens een 24-uur durende performance in het Stedelijk Museum van Amsterdam non-stop schilderijen op zijn iPad, die werden op canvas geprint en ter plekke geëxposeerd. De performance eindigde met de publieke vernietiging van de werken.

Kamagurka Quatre-mains
DIR0756
VAN 27 JANUARI 2013 T/M
VeluxForest

Kamagurka en Herr Seele leerden elkaar kennen op de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Ze vonden elkaar in een gezamenlijke interesse in de macrobiotiek en in de liefde voor het absurde. Hun gekuifde held Cowboy Henk zag voor het eerst het levenslicht in 1981 in de strip Bob Plagiaat, die toen in de krant De Vooruit verscheen. Lang duurde het niet voor de krant na talloze klachtenbrieven het stel aan de deur zette, maar hun Vlaamse cowboy veroverde de wereld. De ultieme erkenning kwam begin dit jaar, toen het compilatiealbum “Cowboy Henk” de Prix du Patrimoine kreeg op het Internationale stripfestival van Angoulême.

 

Maar Kamagurka en Herr Seele hebben sindsdien niet op hun lauweren gerust: in juni verscheen het boek “De Vaderlandse Geschiedenis”, waarin Cowboy Henk de geschiedenis van België op geheel onorthodoxe wijze uit de doeken doet. Ter gelegenheid van het verschijnen van de Franse vertaling van het boek, namen Kama en Seele samen het penseel in handen. Kamagurka schilderde de aanzet, Herr Seele maakte de doeken af. Deze unieke samenwerking op doek werd in juni geëxposeerd in Galerie Champaka in Parijs, maar is nu voor het eerst te bewonderen in ons land, in Galerie De Zwarte Panter. In deze schilderijen is hun cowboy nooit ver weg, al speelt hij deze keer niet de hoofdrol. Cowboy Henk speelt hier eerder de gids, die ons begeleidt door de absurde wereld van het duo in deze quatre-mains, die ook vol verwijzingen zit naar hun artistieke helden. Klik hier voor een impressie.

 

Naast de canvassen zullen er in de Zwarte Panter ook originele tekeningen en schilderijen getoond worden die eerder in Humo verschenen. Dit nieuwe project, dat op een kunsthistorisch verantwoorde manier aan actualiteit doet, startte eerder dit jaar en vormt intussen een heel aparte eigen serie.

 

Tijdens het Antwerp Art Weekend, op zondag 1 februari tussen 15u en 18u doen Kamagurka en Herr Seele in de galerie een performance – waarover ze nog niets willen of kunnen zeggen. Hierop volgend zullen de heren exemplaren van het Cowboy Henk verzamelalbum en van De Vaderlandse Geschiedenis signeren. Het evenement sluit af met een wederzijds interview: Kamagurka interviewt Herr Seele en vice versa.

 

Voor de lustige reizigers is er extra goed nieuws: nog tot 22 maart kan je in het Caricatura Museum für Komische Kunst in Frankfurt naar de overzichtstentoonstelling “Die Deutschwerdung des Kamagurka” gaan kijken. Het museum selecteerde een zestigtal schilderijen uit Kamagurka's oeuvre en toont onder meer zijn Kruisweg, een aantal neokubistische schilderijen en twee sculpturen. Daarnaast worden ook tekeningen en cartoons tentoongesteld en je kan er filmpjes bekijken van Kamagurka’s sketches, tv-optredens en zijn performances van eind november in Frankfurt zelf. Meer info hierover op

 

www.caricatura-museum.de

HenkMuybridge1kleur
Kamaaardbeien
Kamagurka & Herr Seele Tegen
VAN 25 JANUARI 2015 TOT

Kamagurka en Herr Seele stellen samen tentoon in Galerie De Zwarte Panter in Antwerpen. Tegen de muur toont nieuw werk en schilderijen die ze samen gemaakt hebben in de loop der jaren. Lees hier het artikel Een camionette vol Kama en Seele.

item1a1
Kamabannerrechtsflip
lievenDC9van14banner
cowboyhenkblackwhitevenster
HoezitdathiermetdeWIFI164x213cm
kamaherrseelekunstmetkloten2

De samenwerking tussen Luc Zeebroek (°Nieuwpoort 1956), alias Kamagurka, en de galerie De Zwarte Panter dateert van 2002, met de expo ‘Tour de Trance’, tekeningen, schilderijen en meer…, als vervolg op een tentoonstelling onder dezelfde noemer in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Bij die gelegenheid werd een gelijknamig boek uitgegeven met teksten van onder meer Rudi Fuchs, voormalig directeur Stedelijk Museum Amsterdam en Kees van Kooten. De expositie in galerie De Zwarte Panter werd geopend door Guy Mortier. In 2005 was hij opnieuw te gast in de galerie, nu onder de titel ‘Geschilderd’. Beide tentoonstellingen plaatsten kunstcritici in het verlengde van Hieronymus Bosch, Pablo Picasso, Dada, Cobra en Neue Wilden, maar met een duidelijk eigen gelaat en stijl.

 

Volop in de Cobra-traditie van samenwerking was de tentoonstelling uit 2013, waar Kamagurka onder de muzikale titel ‘Quatre Mains’ niet alleen zijn eigen recente werk toonde, maar eveneens werk dat hij samen maakte met 7 kunstenaars, namelijk David Bade, Fred Bervoets, René Daniels, die binnenkort een retrospectieve krijgt bij Wiels/Brussel, Dogbowl (Stephen Tunney), Jeroen Henneman, Werner Mannaers en Muzo.

 

In 2015 exposeerde Kamagurka in de galerie De Zwarte Panter samen met Herr Seele (pseudoniem van Peter van Heirseele, °Torhout 1959) in een expositie onder de titel ‘Tegen de muur’. Ook hier weer werd gezamenlijk werk vertoond. Kamagurka en Herr Seele leerden elkaar kennen op de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent. Ze vonden elkaar in een gezamenlijke interesse voor macrobiotiek en in de liefde voor het absurde. Hun gekuifde held Cowboy Henk zag voor het eerst het levenslicht in 1981 in de strip Bob Plagiaat, die verscheen in de toenmalige krant De Vooruit. Met vallen en opstaan veroverde hun Vlaamse cowboy de wereld. Begin 2014 kreeg het compilatiealbum Cowboy Henk de Prix du Patrimoine op het bekende Internationaal Stripfestival van Angoulême. Ter gelegenheid van het verschijnen van de Franse vertaling van het boek ‘De Vaderlandse Geschiedenis’ werkten Kamagurka en Herr Seele samen: Kama schilderde de aanzet, Seele maakte de doeken af. Deze unieke coöperatie werd eerst getoond in een Parijse galerie en daarna als primeur voor België in de galerie De Zwarte Panter. Sven Gatz, Vlaams minister van cultuur, bezocht de tentoonstelling.

 

Voor de tentoonstelling Het atelier van Cowboy Henk… werken Kamagurka en Herr Seele opnieuw samen. Naast ander werk zal het gigantisch panorama ‘Het ontstaan van de Zwitserse Marine’ na Lausanne voor het eerst in België getoond worden in de galerie De Zwarte Panter.

Kamagurka & Herr Seele Het
VAN 5 NOVEMBER 2017 TOT
HenkMuybridge1kleur1
Herr Seele & Kamagurka Au
VAN 30 JUNI TOT EN

De tentoonstelling Au rendez-vous des amis van Herr Seele & Kamagurka loopt van zondag 30 juni t.e.m. zondag 8 september 2019. De vernissage vindt plaats op zaterdag 29 juni 2019 tussen 16u00 en 21u00. Inleiding om 19u30 door Dr. MBA Joost Vander Auwera, Vice-President van het Comité International d’Histoire de l’Art.

 

Kamagurka en Herr Seele zijn deze zomer voor de 3 de keer te gast bij galerie De Zwarte Panter met nieuwe schilderijen, objecten en tekeningen. In deze belangrijke tentoonstelling brengt het kunstenaarsduo een hommage aan de grote sinjoor en onovertroffen barokmeester Peter-Paul Rubens. In een ander salon siert Cowboy Henk, de gekuifde stripheld, een serie houten bahut koffers, fraai beschilderd, elektrische gitaren en voorwaar een handgemaakte koffietafel.

 

Samen met de wereldbefaamde kunstenaars Joan Cornellà (°Barcelona 1981) en Brecht Vandenbroucke (°Veurne 1986) maakte Herr Seele in Aix-en-Provence het gigantische doek ‘L’Histoire de la peinture’ (12 meter lang), naar een idee van Kama en Seele, een meesterwerk dat nu voor het eerst in zijn definitieve staat in galerie De Zwarte Panter aan het publiek wordt voorgesteld.

 

Kamagurka en Herr Seele zijn zowat de peetvaders van de underground. De Zwarte Panter biedt een schitterende kans om de striporiginelen van Cowboy Henk op ware grootte te bewonderen, allemaal unieke exemplaren, handgemaakt in inkt op zwaar papier en ondertekend door de kunstenaars. Iedere pagina van Cowboy Henk is een wereld op zich, een universum dat nooit aan actualiteit inboet en altijd fris blijft. De strip heeft na twee generaties (sinds 1981) niets van zijn veerkracht en intensiviteit verloren. Grafisch hoogstaand, Cowboy Henk is meer dan louter een strip, hij is een icoon van de actuele Kunst, een erfgenaam van het surrealisme.

 

In de wekelijkse schilderijen over actuele themata bewijzen beide heren de vinger aan de pols van de tijd te hebben en een grote voorliefde voor de Kunst van het Ancien Régime. Herr Seele was een gans jaar actief als plein-airist, openluchtschilder. We tonen een reeks landschappen, olie op doek, allemaal gemaakt in de prehistorische duinen van Noord-Frankrijk. En daarnaast ziet U hier ook voor het eerst de portretschilderkunst van de moderne meester Herr Seele.

 

© Foto: Carmen De Vos

HerrSeele19062010127
instaCDV19DMMKamaHerrSeele9536