Galerie De Zwarte Panter is ook een alternatieve uitgever van opvallende bibliofiele uitgaven, veelal een boeiende samenwerking tussen een kunstenaar en een auteur. Schilders & Schrijvers: 50 jaar galerie De Zwarte Panter blikt terug op de veelzijdige galeriewerking, geeft een overzicht van de 117 gerealiseerde edities, en toont een selectie die de vormelijke en inhoudelijke diversiteit illustreren. Verkrijgbaar in de galerie. Verkoopprijs 35,00 euro.
Op zaterdag 8 september opent Galerie De Zwarte Panter het nieuwe seizoen met een expositie van Jan Vanriet, Partie de Campagne. Bij Ludion verschijnt het boek met een begeleidende tekst van Marc Didden. De vormgeving is van Thomas Soete.
Jan Vanriet schreef zelf een toelichting:
‘Een paar jaar geleden ontdekte ik Une partie de campagne, de korte film van Jean Renoir (La grande illusion, La règle du jeu) uit 1936, gedraaid naar een verhaal van Guy de Maupassant, de grootmeester in het neerzetten van compacte situaties en het zo treffend schetsen van de codes binnen een burgerlijk milieu. Une partie de campagne vertelt het zondagse uitstapje van een Parijse middenstander met zijn familie naar een uitspanning buiten de stad. Er zijn de rivier, de roeibootjes, de vissteiger en het déjeuner sur l’herbe. Ook zijn er de lokale dandy’s die voor onverwachte amoureuze tribulaties zorgen. De impressionistische scène met het meisje op de schommel is een icoon uit de cinematografie.
De film werd gedraaid door een jonge, talentvolle equipe, waaronder Luchino Visconti, Jacques Becker en fotograaf Henri Cartier-Bresson. Hij zit vol snedige dialogen en frappeert door het levendige camerawerk. Opvallend is hoe de cineast refereert aan het verleidelijke, zonovergoten oeuvre van zijn beroemde vader, de schilder Auguste Renoir.
Onlangs belandde ik in het dorpje Essoyes, ten zuiden van Troyes, waar ik het zomerkwartier van de Renoirs ontdekte. Op de begraafplaats vond ik ze samen, vader en zoon. Augustes naam staat boven op de gedenkzuil, zo ook zijn bronzen buste. De naam van de zoon is helemaal onderaan gebeiteld, letterlijk een voetnoot.
Het leek me allemaal zo prikkelend dat deze reeks van 71 aquarellen er het gevolg van is. Maar niet alleen de film is aanwezig: ook actuele thema’s uit mijn werk, soms autobiografische, klinken hier door.’
Naast deze omvangrijke reeks aquarellen toont Vanriet grote werken op papier, enkele olieverfschilderijen, tekeningen en een tiental documentaire foto’s.
Jan Vanriet
Partie de Campagne
Uitgeverij Ludion in samenwerking met
De Vrienden van de Zwarte Panter, 2012
Auteur: Marc Didden
De gewone editie kost 25 euro en is nog steeds te koop in Galerie De Zwarte Panter en in de betere boekhandel
Van deze uitgave verscheen eveneens een bibliofiele editie op 25 exemplaren met een door de kunstenaar ontworpen foedraal waarin 2 originele werken op papier. De bibliofiele editie (450 euro) is uitverkocht.
Kunstenares Frieda Van Dun schrijft haar kunstwerken, auteur Roger de Neef schildert ze u voor. Aan beschrijven doet de een noch de ander, daarvoor is het onderwerp te levendig. In deze boeiende monografie kijkt De Neef met scherpe en respectvolle blik naar werk, ontwikkeling, invloed en uitwerking. Krachtig, aaneengeklonken door verrassende associaties, een bezonnen lijn die plots rebelleert: zijn diepgravende studie doet het bijzondere werk van Van Dun alle eer aan. Op een nuchtere, nieuwe manier worden via openingen in de taal complexe vormen, metamorfoses, bindingen en onderliggende structuren opgeroepen. De tekst mag ademen met passende gedichten die Roger de Neef schreef naar aanleiding van een beeld, een impressie of een associatie bij het werk van Van Dun.
Frieda Van Dun (1951) maakt behalve schilderijen, collages, een breed scala van grafiek en enkele sculpturen ook ontwerpen voor tapijten en prints voor gebruiksvoorwerpen. Haar kunst wordt voor een groot deel beheerst door de flitsende, pulserende snelheid en beweging die onze dagelijkse levensstijl kenmerken. Anderzijds schildert zij de haast timide maar duurzame groei van bloemen, bloesems, de aarzeling van het licht boven wijngaarden, de koppige eigenheid van seizoenen. Voor Van Dun betekent schilderen interpreteren, de ons overgeleverde vormen op een parallelle, natuurlijke wijze heruitvinden en de vormbetekenis van de dingen herbekijken en wijzigen. Daarom ook omschrijft zij haar bevrijde schilderijen als 'kleurklanken in beweging'.
Roger de Neef (1941) is veelzijdig journalist, dichter en kunstrecensent. Hij publiceerde eerder een keur aan dichtbundels en Notices de Bayonne, een opgemerkte monografie over de Nederlandse schilder Bram van Velde.
A.C.
Twee wijnstokken in de tuin
De Merlot druif
Naast die van Cabernet Sauvignon
De rest is groeipijn
Zorg om zuurte en zon
Welsprekend speeksel van regen
En vooral de kracht en klaarte
Van de grond van vuur en van gist
Om te proeven wat we al zijn:
Jij in mij de wijn
Frieda Van Dun
De weg naar beweging
Uitgeverij P in samenwerking met
De Vrienden van de Zwarte Panter, 2011
Auteur: Roger De Neef
De gebonden editie kost 48 euro
en is te koop in Galerie De Zwarte Panter
en in de betere boekhandel
Voor deze uitgave maakte kunstenares Frieda Van Dun 25 unieke aquarellen op aquarel papier Fontenay Canson 300g. Roger de Neef schreef met de hand een bijhorende gedicht met als titel Een boom is groter dan een tuin.
De luxe-editie van het boek met aquarel en gedicht in foedraal kost tot 11 november 350 euro (excl. portkost: 6 euro); vanaf 12 november: 450 euro (excl. portkost: 6 euro).
Naar aanleiding van 25 jaar samenwerking en de nieuwe tentoonstelling geven de vrienden van De Zwarte Panter een boek uit met het overzicht van het werk van Marc Kennes. Het boek bevat een inleiding door Ernest Van Buynder, een tekst van Inge Braeckman ‘Over de Picturale Extase’ en van Ronald Commers ‘Een picturale symfonie van weids geëxposeerde innerlijkheid’.
Marc Kennes, in 1962 geboren in Wilrijk, is al meer dan een kwarteeuw actief als beeldend kunstenaar. Al vanaf zijn tienerjaren in de Rupelstreek wist hij dat hij schilder wilde worden. Hij volgde lessen aan de Teken- en Schilderschool van Niel en aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Mechelen. In het begin van de jaren tachtig studeerde hij aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten.
Dit boek geeft een uitgebreid overzicht van zijn intussen indrukwekkend oeuvre, met extra aandacht voor de magistrale reeks rond de vijfde symfonie van Shostakovich die hij recent afwerkte. Marc Kennes bouwt zijn schilderijen op door laag na laag olieverf op doek aan te brengen. Hij besteedt net zoveel aandacht aan het mengen en kiezen van de kleuren als aan het opbrengen van de verf op het doek. Ook de componist bouwt passage na passage op met modulaties naar verscheidene tonaliteiten. De ritmeveranderingen in de symfonie worden omgezet in kleur en vorm.
Marc Kennes: ‘Ik werk zoals de muziek van de Russische componist Shostakovich die veel leegtes en dissonanten in zijn partituren noteert. Het is waar dat ik soms maanden aan 1 doek werk. In mijn hoofd heerst altijd chaos die ik voortdurend uitfilter. Het is de grote gelaagdheid. Soms leg ik, transparant schilderend, 20 tot 25 lagen over elkaar. Binnen de abstractie zit het verhaal en dat beeld komt pas na heel lang kijken naar boven.’
Genaaid gebonden met harde kaft
320 x 240 mm
112 pagina’s, 90 Illustraties
Vormgeving: Gert Junes
Nederlandse tekst met vertaling naar het Engels
ISBN: 978 94 9134 901 0
Prijs: 30 € (exclusief 6 € verzendingskosten)
Luxe-editie: 400 € (uitverkocht)
De gebonden editie kost 30 €
en is te koop in Galerie De Zwarte Panter
Een extra editie op slechts 25 exemplaren bevat naast een bijgekleurde ets (zelfportret) ook een origineel werk van Marc Kennes (acryl op papier). De extra editie is uitverkocht.
Intekenprijs tot einde tentoonstelling is 400 €.
U kan dit bedrag overmaken op de bankrekening van de Vrienden van de Zwarte Panter: BE 96 0682 0095 2705, met vermelding ‘extra editie Marc Kennes’.
In de taferelen die ik schilder, speel ik zelf een hoofdrol.
Ik kan beter mezelf gestalte geven in mijn werken
dan een imaginaire persoon.
Daarom lijken het allemaal zelfportretten,
en die kunnen heel ver gedeformeerd zijn.
Fred Bervoets
Fred Bervoets (1942) kan terugblikken op een carrière van ruim een halve eeuw. Aanvankelijk gold hij vooral als een volbloed schilder, maar in de jaren tachtig verbaasde hij vriend en vijand met indrukwekkende etsen die een picturale benadering koppelden aan grafisch meesterschap.
Dit boek biedt een overzicht van Bervoets’ oeuvre van de laatste jaren. Zowel de monumentale als de kleinere, intieme werken kregen er een plaats. Samen vormen ze een caleidoscopisch zelfportret van een kunstenaar die al sinds jaar en dag een unieke positie bekleedt in de kunstwereld. Het werd uitgegeven door Uitgeverij Hannibal in een vormgeving van Dooreman en verschijnt naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Kabinet’ in Galerie De Zwarte Panter.
Met tekstbijdragen door Paul Huvenne, Johan Pas en Katharina Van Cauteren.
Kunsthistoricus Paul Huvenne is directeur van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en docent beeldende kunst aan de Antwerpse universiteit. Johan Pas is kunsthistoricus, docent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, tentoonstellingsmaker en auteur van boeken over hedendaagse kunst. Katharina Van Cauteren is als kunsthistorica en tentoonstellingsmaakster zowel verbonden aan het Antwerpse Koninklijk Museum voor Schone Kunsten als aan de KU Leuven.
Er verschijnt tevens een bibliofiele editie in een cassette met twee bijgekleurde etsen van Fred Bervoets in een oplage van 50 exemplaren, genummerd van 1 tot 50 uitgegeven door de Vrienden van De Zwarte Panter, Antwerpen.
Fred Bervoets
Zelfportretten 2010-2013
De gewone editie is verkrijgbaar
in de galerie en de boekhandel aan 30 €
(excl. verzendingskosten).
De bibliofiele editie is uitverkocht
Naar aanleiding van deze tentoonstelling verschijnt eveneens het gelijknamige boek Beyond The Scene waarin Nick Andrews en Jeroen Olyslaegers in beeld en woord een gesprek aangaan. Dit derde boek, dat als het ware een triptiek vormt met de eerdere uitgaven ‘Wandering Eye’ (2009) en ‘Sacred Themes’ (2013), steeds van beide kunstenaars, vormgegeven door Thomas Soete en uitgegeven door Vrienden van de Zwarte Panter, verschijnt op 500 exemplaren, waarvan 25 exemplaren in een bibliofiele editie met 2 originele met de hand bijgekleurde steendrukken die zowel een beeld van Nick Andrews als een tekst van Jeroen Olyslaegers bevatten, genummerd en gesigneerd door de kunstenaars.
Beyond the Scene, een ontmoeting tussen schilder Nick Andrews en schrijver Jeroen Olyslaegers, verschijnt in een oplage van 500 exemplaren op 5 september 2013 ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling met werken van Nick Andrews in Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen.
Alle werken in het boek zijn getekend met Chinese inkt en kleurpotloden en gereproduceerd op 150 grams Munken Print White. Thomas Soete bedacht de vormgeving van het boek en stond in voor de coördinatie.
Het boek is gedrukt door DeckersSnoeck te Zwijndrecht en het bindwerk presenteert een natuurlinnen band met stempels.
Van het boekje werd een bibliofiele editie gemaakt van 25 exemplaren, genummerd en gesigneerd door de kunstenaars.
Deze edities werden gebundeld – samen met een mapje met 2 originele met de hand bijgekleurde steendrukken met beeld van Nick Andrews en tekst van Jeroen Olyslaegers – in een natuurlinnenfoedraal vervaardigd door Handboekbinderij Jansen te Edegem. Er zijn 11 exemplaren HC voorzien voor de medewerkers. Het boek en de bibliofiele editie werden uitgegeven door Adriaan Raemdonck en vzw de Vrienden van De Zwarte Panter.
ISBN 978 94 9134 902 7
De bibliofiele editie is uitverkocht.
De gewone editie is verkrijgbaar in de galerie aan 20 euro.
U kan dit bedrag overmaken op de bankrekening van de Vrienden van de Zwarte Panter: BE 96 0682 0095 2705, met vermelding ‘extra editie Marc Kennes’.